Van Schaik baalt: ''Dat besef kwam toen ik zondag 3200 kinderen zag zitten''

Wilco van Schaik erkent dat hij met FC Utrecht een grove fout heeft gemaakt om Anouar Kali aanvankelijk niet te schorsen nadat hij ploeggenoot Kristoffer Peterson had geslagen op de training.

"Ons besluit druiste tegen alles in waarvoor Utrecht staat op maatschappelijk gebied", verklaart hij tegenover het AD. "Dat besef kwam toen ik zondag 3200 kinderen die we hadden uitgenodigd op de tribunes zag zitten. Aan hen viel niet uit te leggen waarom een speler die zijn teamgenoot slaat gewoon speelt, bedacht ik me. Ik heb zondag besloten niet voor camera's te verschijnen, omdat ik tijd zocht om alles op een rij te zetten", aldus Van Schaik.

"Ik zag de ploeg worstelen met de druk. Dat, zo voelde ik dat heel sterk, was mede mijn verantwoordelijkheid", vervolgt hij zelfkritisch. "We hebben vrijdagmorgen te snel en gehaast een verkeerde beslissing genomen. Het was een hectische week, inclusief een overval (op het kantoor van de club, red.) die met veel emoties gepaard ging. Ik had Anouar op non-actief moeten stellen en pas op maandag een straf moeten bepalen", baalt Van Schaik.

"De publieke opinie heeft er niet toe geleid dat we bakzeil halen, maar wel bevestigd wat we gaandeweg het weekeinde voelden", erkent hij. "We hadden meer met een blik vanuit de maatschappij naar alles moeten kijken. Dan kun je in mijn positie niet anders dan je fout ruiterlijk toegeven. Dat kun je uitermate zwak noemen, of juist heel sterk, dat mag iedereen zelf weten. Mij lucht het op", besluit Van Schaik.

Lees meer: