Schut geniet: ''Ik wilde na dertien jaar FC Utrecht ver weg, avontuur''

Alje Schut doorliep de jeugdopleiding van Feyenoord, maar speelde daarna maar liefst dertien seizoenen in het shirt van FC Utrecht. Inmiddels is de verdediger bezig aan zijn derde seizoen bij Mamelodi Sundowns uit Pretoria. Vorig jaar werd hij als aanvoerder kampioen van Zuid-Afrika.

"Met Sundowns zouden we goed meekunnen in de Eredivisie", verzekert Schut tegenover Trouw. "Op veel vlakken zijn spelers hier beter dan in Nederland. Ze zijn fysiek sterker en sneller. Mijn eerste wedstrijden schrok ik me dood: veel spitsen hier lopen de honderd meter onder de elf seconden. Alleen op tactisch vlak is het soms gênant. En de basistechniek, het aannemen en inspelen, laat te wensen over", aldus Schut, die dat begrijpt. "Mensen worstelen hier vaak met grote problemen. Talenten moeten soms al jong geld verdienen voor hun arme gezinnen. Trainen komt dan op de tweede plek."

Schut werd door trainer Johan Neeskens naar Zuid-Afrika gehaald. "Ik wilde na dertien jaar FC Utrecht ver weg, avontuur, geen Duitsland of België", legt de 34-jarige verdediger uit. Hij heeft geen moment spijt van de keuze. "Neeskens zei al: 'Denk niet dat je in een lemen hutje moet wonen.' Zuid-Afrika is op veel plekken juist luxe en modern, de verschillen zijn alleen enorm groot. En als je geen gekke dingen doet, valt het met de criminaliteit best mee. Mij is nog nooit iets vervelends overkomen."

Lees meer: