FC Utrecht in ongelijk gesteld in zaak Vorm: ''Unfair en onjuist''

FC Utrecht is door de wereldvoetbalbond FIFA in het ongelijk gesteld in de zaak rondom Michel Vorm. FC Utrecht is bijzonder teleurgesteld over de uitspraak en beraadt zich op vervolgstappen.

Vorm werd in 2011 verkocht aan Swansea City. FC Utrecht bedong daarbij een doorverkooppercentage. De Domstedelingen rekenden dan ook op een geldbedrag toen Vorm in 2014 naar Tottenham Hotspur verkaste. Swansea City zorgde er echter met een spelersruil met gesloten beurzen voor dat de transactie rond Vorm voor nul euro in de boeken in ging.

"De precieze argumenten voor het besluit moeten we nog ontvangen, maar nu al staat vast dat Swansea City kennelijk kan wegkomen met ondoorzichtig gemanoeuvreer rond de doorverkoop van Michel Vorm aan Tottenham Hotspur", zegt algemeen directeur Wilco van Schaik op de officiële website van FC Utrecht. "Alsof Swansea City met gesloten beurzen afstand zou hebben gedaan van een topkeeper als Michel Vorm?! En zo kunnen wij fluiten naar het deel van het geld dat bij doorverkoop van Vorm aan FC Utrecht toekomt."

Van Schaik laat het er niet bij zitten. "Ik vind dit niet alleen unfair en onjuist, maar het betekent ook dat het complete systeem van doorverkooppercentages op de tocht komt te staan", meent hij. "Verzin een list en je bent er wat de FIFA betreft kennelijk vanaf. Dat is hoogst onbevredigend en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Als dit wordt geaccepteerd, kunnen clubs in de toekomst topspelers voor nul euro transfereren en dan bij wijze van spreken de koffiejuffrouw er voor zes miljoen euro bij doen om een doorverkoopclausule te omzeilen. In overleg met onze Nederlandse en Engelse advocaten laat ik nu nagaan wat onze vervolgstappen kunnen zijn."

Lees meer: